Juridiska tjänster
Inga funderingar är för små eller för obetydliga för att diskuteras. Hör av dig till vår juristgrupp för att få hjälp med juridiken.
När en anhörig dör är det inte bara sorgen som ska hanteras, det uppkommer även en rad praktiska frågor. Läs mer om till exempel dödsfallsintyg, adressändring med mera. Se vad du kan börja med och vad banken kan hjälpa dig med.
När en person dör övergår alla ägodelar, avtal och skulder till ett så kallat dödsbo. Företrädare för dödsboet är dödsbodelägarna. Vem som är dödsbodelägare framgår av bouppteckningen som ska vara registrerad hos Skatteverket.
I väntan på bouppteckningen kan någon tillfälligt ta hand om och vårda egendomen, till exempel den som har bott tillsammans med den avlidne.
Så snart banken får kännedom om dödsfallet sker en rad automatiska åtgärder:
Banken kan under en övergångsperiod hjälpa till med betalningsservice, dit du som dödsbodelägare kan skicka och betala räkningar samt lösa in utbetalningsavier som står i den avlidnes eller i dödsboets namn. Det kan vara till exempel begravningskostnader, hyra, el- och telefonräkningar. Pengarna tas ifrån den avlidnes konto och där sätts även utbetalningsavier in.
På efterlevandeguiden.se finns fler bra checklistor att använda sig av som hjälp för att systematiskt kunna hantera all administration kring dödsfallet.
Vi hoppas att denna artikel varit till hjälp.