Hoppa till huvudinnehåll

Sparbankerna bäst igen – kundfavorit för sjätte året i rad

Publicerad 15 september 2025

Sparbankerna fortsätter att befästa sin särställning i banksverige. För sjätte året i rad säger Sveriges bankkunder att Sparbankerna är bäst på att ta hand om sina kunder. Kundnöjdheten för Sparbankerna hamnar i årets mätning på 74,6 procent bland privatkunder och 72,6 procent bland företagskunderna. Det är långt över branschsnittet i båda kategorierna. 

Det är Svenskt kvalitetsindex, SKI, som återigen har frågat landets bankkunder om hur de upplever sin bank och det bemötande de får av banken. I undersökningen svarar kunderna själva på frågorna och sätter betyg.

Sparbankerna har de överlägset högsta siffrorna, både bland privatkunder och företagskunder. Trenden bland privatmarknaden är att de små och medelstora bankerna kommer bäst ut. Här ligger Sparbankerna etta med 74,6 procent. Även på företagssidan toppar Sparbankerna med 72,6 procent. Här följs de av storbankerna, som samtliga ligger flera procentenheter efter.

Sverige har 55 Sparbanker med cirka 190 kontor över hela landet. Ett vinnande koncept som funnits i över 200 år. En femtedel av alla svenskar – drygt två miljoner – är kunder i Sparbankerna. Svenskt kvalitetsindex skriver i en kommentar till årets undersökning att ”den långa trenden att kunder uppskattar lokal närhet håller i sig”.

- Grunden för en sparbank är, och har alltid varit, att vi ska finnas nära och tillgängliga för våra kunder. Samtidigt som vi vill vara en positiv kraft som delar ut medel för att stärka det lokala föreningslivet och andra projekt som gör vårt samhälle bättre. Den här utmärkelsen är ett kvitto på att vårt arbetssätt uppskattas av våra kunder vilket är både roligt och viktigt, säger vd Göran Bengtsson, och fortsätter:

- Samtidigt vill vi alltid bli ännu bättre så det är fortsatt hårt jobb som gäller framöver. Med nyinrättade Sparbanksstiftelsen Falkenberg vill vi även växla upp arbetet med vårt samhällsengagemang. Det hoppas vi ska leda till ännu mer nytta för våra kunder, föreningar och alla andra som bor här.

Hela 75 procent av kunderna håller med om detta. Över 90 procent (91,8) svarar att de är ”mycket nöjda” med sin lokala bankkontakt. Sparbankskunderna tycker det är viktigt att delar av vinsten återinvesteras i olika samhällsområden lokalt. Bedrägerier och bedrägeriförsök har blivit allt vanligare mot bankkunder. När Sparbankskunderna ska gradera hur nöjda de är med bankens agerande i dessa frågor är betyget 81,6.

– Det är glädjande att så många kunder är nöjda med sin kontakt med oss. Vi ser också att många uppskattar att en del av vinsten kan komma till nytta lokalt och bidra till utveckling i vårt område. Det känns dessutom värdefullt att vårt arbete mot bedrägerier upplevs som viktigt och givande, säger Göran.

För mer information, kontakta:

Göran Bengtsson, VD, Falkenbergs Sparbank, tfn: 0346-550 85