Hoppa till textinnehållet

Betalningssvårigheter betal- och kreditkort

  1. Vad gör jag om jag inte kan betala min månadsfaktura?

    Om du har betalningssvårigheter bör du snarast kontakta EnterCard.

    Du kan alltid kontakta EnterCard på 08-737 12 10 mån-tors klockan 9-20, fre klockan 9-17 om du får betalningssvårigheter eller har frågor gällande en försenad månadsfaktura.

  2. Vad händer om jag missar en inbetalning?

    Om du missar eller är sen med en inbetalning skickas en betalningspåminnelse hem till dig i brevlådan. Det debiteras även en förseningsavgift (100 kronor) på ditt betal- och kreditkort.

    Om du inte betalar innan nästa månadsfaktura skapas kommer fakturabeloppet att vara högre. Det beror på att det beloppet du skulle betalat på tidigare månadsfaktura flyttas över till nästa månadsfaktura. Om du betalar nästa månadsfaktura i tid så är du i fas igen med inbetalningarna och därefter kommer du fortsätta att få fakturor månadsvis som vanligt.

  3. Vad händer om jag missar fler inbetalningar?

    Om du är sen med två eller fler inbetalningar läggs en spärr på ditt betal- och kreditkort. När du betalar in så tas spärren bort automatiskt inom ett par dagar.

    Det debiteras en påminnelseavgift (60 kronor) på kontot. Din månadsfaktura blir även högre eftersom beloppen du inte betalat på tidigare månadsfakturor flyttas över.

  4. När går skulden vidare till ett externt inkassobolag?

    Om du är sen med fler än två inbetalningar riskerar skulden att överlämnas till ett externt inkassobolag. Det innebär att inkassobolaget skickar information om fortsatt behandling av skulden. Då riskerar du att registreras i UC:s register över missbrukade krediter. En anmärkning i missbruksregistret är inte samma sak som en betalningsanmärkning. En registrering i missbruksregistret varar i två år men kan inte ses av alla utan bara av vissa aktörer - som bankerna själva. Det kan påverka dina möjligheter att få krediter så länge som du finns registrerad.

  5. När riskerar jag att få en betalningsanmärkning?

    Om du inte betalar skulden hos inkassobolaget överlämnas skulden till Kronofogden och först då riskerar du att få en betalningsanmärkning hos UC.

  6. Vad innebär en betalningsanmärkning?

    En betalningsanmärkning är registrerad hos kreditupplysningsbolagen i tre år och tas bort automatiskt senast tre år efter den dag då anmärkningen uppkom. När det gäller skuldsanering syns anmärkningen i fem år och tas automatiskt bort fem år efter den dag då den beviljades av Kronofogden eller tingsrätten.

    Vid en betalningsanmärkning försämras din kreditvärdighet och påverkar dina möjligheter att få lån och mindre krediter, såsom mobilabonnemang eller hyreskontrakt.