Hoppa till huvudinnehåll

Apple Pay - frågor och svar

Om Apple Pay

  • Du behöver en av följande enheter, uppdaterad med iOS 11 eller med en nyare version:
    • iPhone-modeller med Face ID
    • iPhone-modeller med Touch ID, förutom Iphone 5s
    • iPad Pro-, iPad Air-, iPad mini-modeller med Touch ID eller Face ID.
    • Apple Wach.
    • Mac-modeller med Touch ID.

    Apple Pay fungerar med de flesta av Apples iOS enheter. 
    Aktuell lista på kompatibla Apple Pay-enheter

  • För att kunna använda Apple Pay behöver du ha ett av följande kort: bankkort Mastercard, bankkort Mastercard ung, bankkort Maestro, betal- och kreditkort Mastercard, betal- och kreditkort Mastercard guld och betal- och kreditkort Mastercard platinum från Swedbank eller sparbankerna. Tänk på att ditt kort behöver vara öppet för kontaktlösa köp.

     
  • Ja, Apple Pay är säkert att använda. När du ansluter dina kort sparas inte ditt riktiga kortnummer i enheten. För varje kort skapas istället ett nytt digitalt kortnummer kopplat till den unika enheten. Apple Pay sparar ingen transaktionsinformation som kan spåras tillbaka till dig, så att alla betalningar hålls privata

  • Nej, det kostar ingenting.

Betala med Apple Pay

  • Du slipper röra vid fysiska knappar när du är ute och handlar. Du kan använda Apple Pay överallt där symbolerna för kontaktlös betalning eller Apple Pay visas.

     

    Om du aldrig har blippat med Apple Pay kan du enkelt ställa in det. Öppna Apple Wallet-appen på din iPhone, tryck på plustecknet i högra hörnet och följ de enkla anvisningarna.

     

    I butik

    När du ska betala med Apple Pay i butik blippar du enheten mot betalterminalen där symbolen för kontaktlösa betalningar visas. Håll telefonen mot kortterminalen på samma sätt som ett kontaktlöst kort. Tänk på att ditt kort behöver vara öppet för kontaktlösa köp.

     

    För att betala med din iPhone i butik, dubbelklickar du på Touch ID. Har du Iphone X eller senare modell, dubbelklickar du på sidoknappen och använder Face ID. Använder du Apple Watch dubbelklickar du på sidan av klockan och håller den sedan mot kortterminalen. Vänta tills du känner ett lätt tryck.

    På nätet

    När du ska betala med Apple Pay på nätet klickar du på Apple Pay knappen i kassan och följer sedan instruktionerna.

  • I de butiker där du kan ansluta ditt bankkort eller betal- och kreditkort för att ta del av bonus eller erbjudanden kan du även ansluta ditt digitala kortnummer för Apple Pay. Då får du bonus och erbjudanden även när du betalar med Apple Pay.
     

Administrera tjänsten

  • Anslut ditt kort från Swedbank- eller sparbanksappen:
    1. Logga in i Swedbank- eller sparbanksappen.
    2. Klicka på Kort i menyn.
    3. Klicka på det kort som ska anslutas till Apple Wallet.
    4. Klicka på Apple Wallet och sedan på Lägg till i Apple Wallet.
    5. Signera med Mobilt BankID/säkerhetsdosa.
    6. Godkänn villkoren.
    7. Klicka på Klar så är kortet anslutet till Apple Pay och klart att användas.

     

    Anslut ditt kort genom Apple Wallet:

    1. Gå in i Apple Wallet för att ansluta ditt kort till Apple Pay.
    2. Tryck på ”+” för att lägga till ett nytt kort.
    3. Välj Swedbank eller Sparbankerna.
    4. Scanna eller lägg in kortuppgifterna manuellt. Komplettera med de uppgifter som behövs samt din tresiffriga säkerhetskod som finns på baksidan av ditt kort.
    5. Godkänn villkoren.
    6. Välj hur du vill verifiera dig.

     

    Textmeddelande/SMS:
    Ett SMS med en aktiveringskod skickas till telefonnumret som visas. Koden läggs in automatiskt, om inte ange den manuellt. Koden är giltig i 60 minuter och levereras även till din Mobilbank/Internetbank.

     

    Swedbank plånbok eller Sparbanken plånbok*:
    Om du väljer att verifiera dig med Mobilt BankID behöver du ladda ner Swedbank plånbok eller Sparbanken plånbok beroende på vilken bank du har. Du dirigeras till App Store. Ladda ner appen och tryck ”öppna”. Kontrollera kortet och signera sedan med Mobilt BankID.

    7. Kortet är nu anslutet till Apple Pay och klart att användas.

  • Ja, du kan lägga till både ditt bankkort och betal- och kreditkort. Du väljer sedan vilket av korten som ska användas som förstahandsval. Om du vill byta kort vid ett köptillfälle gör du det enkelt med ett svep i Apple Wallet.
     

  • När du får ett nytt kort som ersätter ditt tidigare kort, till exempel vid utgångsdatum, kommer det nya kortet anslutas till Apple Pay utan att du behöver göra något. Har du däremot spärrat kortet och fått ett nytt, eller beställt ett helt nytt kort som inte ersätter ditt tidigare kort behöver du själv ta bort det gamla kortet och ansluta det nya kortet i Apple Wallet.

  • Om du vill ta bort ett kort i din iPhone så trycker du på kortet i Apple Wallet, trycker på de tre prickarna i övre högra hörnet, scrolla sedan längst ner och tryck på ”Ta bort det här kortet”. Du kan även ta bort det under ”Inställningar” och "Wallet och Apple Pay".

Spärra och kontakta

  • Om du tappar din Apple-enhet behöver du ringa och spärra ditt kort. Kontakta bankens spärrservice omedelbart. Inom Sverige ringer du 08-411 10 11 och utomlands på +46 8 411 10 11. Linjerna är öppna dygnet runt. Du kan även spärra din mobil via "Hitta min iPhone". Markera enheten som ”borttappad”. Det går då inte att göra några betalningar med Apple Pay på enheten.

  • Om du har problem med att ansluta ditt kort eller har frågor om din aktiveringskod när du ansluter kortet är du välkommen att kontakta oss.

     

    För bankkort ring digital support på 0771-97 75 12.

    För betal- och kreditkort ring 08-737 10 49, vardagar mellan 9-18.

     

    Om du har problem med din mobil eller enhet, eller har andra frågor rörande Apple Pay, vänd dig till Apple.