Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Importremburs

Remburs är den säkraste betalningsformen. Vid en importremburs garanterar vi som köparens bank säljaren betalning mot presentation av dokument som styrker att alla villkor har uppfyllts. Största fördelen för dig som köpare är att du betalar först efter att varorna har skeppats. Du kan även påverka villkor som leveranstider och vilka dokument som ska presenteras.

Vi rekommenderar särskilt remburser vid oprövade affärsförbindelser där du vill undvika förskottsbetalning, om du vill möjliggöra kredit hos leverantören eller när du beställer specialtillverkad utrustning.

Hur går det till?

Efter att du och säljaren träffat ett avtal kontaktar du oss för att få hjälp med att utfärda rembursen. Importrembursen är en betalningsgaranti och därför krävs också ett kreditbeslut av banken. I avtalet mellan dig och din säljare ska ni ha kommit överens om bland annat vilka dokument som ska presenteras, hur och när godset ska skeppas, samt vilka priser och kvantiteter som ska gälla.

Vi lägger upp rembursen och skickar den till säljarens bank. När säljaren accepterat rembursen villkor är den oåterkallelig, vilket innebär att den inte kan ändras eller återkallas utan samtliga parters medgivande.

Efter eller i samband med leveransen presenterar säljaren de överenskomna dokumenten för sin bank som förmedlar dem vidare till oss. Vi granskar dokumenten för att avgöra om de stämmer överens med rembursens villkor. Om dokumenten är korrekta utför vi betalningen och lämnar ut dokumenten till dig. Om dokumenten däremot innehåller avvikelser kontaktar vi dig och du har möjlighet att antingen acceptera eller avböja.

Om du har förhandlat dig till en leverantörskredit hos säljaren sätter vi istället en förfallodag längre fram i tiden när vi lämnar ut dokumenten, i enlighet med det betalningsvillkor som angivits vid rembursens öppnande.

Remburser handläggs enligt Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler som antagits av de flesta länder. Hantering och betalning styrs alltså av ett gemensamt internationellt regelverk vilket gör handeln säkrare och enklare och minskar risken för tvister.

Trade Finance Online

Vårt Internetbaserade system Trade Finance Online är en utmärkt tjänst för företag med rembursaffärer. Du får en snabb och papperslös handläggning med möjlighet att skicka in dina ansökningar på tider som passar dig.

Fördelar

• Underlättar affärsutbyte med vissa marknader
• Möjlighet till leverantörskredit av säljaren
• Ger möjlighet att styra leveranstid och transportsätt
• Säkrare än förskottsbetalning
• Dokumenten går via banken
• Styrs av internationella regler (ICC)

Ordlista

D/C, Documentary Credit: Remburs
L/C, Letter of Credit: Remburs
60 days sight: Rembursen betalas 60 dagar efter dokument presentation
60days after B/L: Rembursen betalas 60 dagar efter transportdokumentets datumstämpel
At sight/Avista: Rembursen betalas vid dokumentpresentation
 

 

 

 

Stäng Skriv ut